قائم مقام حزب موتلفه اسلامی گفت: قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ به دنبال اقدامات رژیم سابق در طرح قانون انجمنهای ایالتی و ولایتی و همچنین حمله به مدرسه فیضیه و قتل عام طلاب صورت گرفت.
حمیدرضا ترقی در گفتوگو با خبرنگار خبرشناسدر مشهدمقدس اظهار داشت: قیام 15 خرداد 1342 به دنبال اقدامات رژیم سابق در طرح قانون انجمنهای ایالتی و ولایتی و همچنین حمله به مدرسه فیضیه و قتل عام طلاب صورت گرفت.
وی ادامه داد: جرقه این انقلاب روشنگری حضرت امام در مقابله با اسلامزدایی در کشور انجام شد، در طرح قانون انجمنهای ایالتی و ولایتی قسم به قرآن مجید را از وظایف نمایندگان حذف کرده بودند و ضوابط مربوط به نمایندگان را کاملا خالی از اسلام قرار داده بودند. با حمله به مدرسه فیضیه نشان دادند که علیه اسلام و روحانیت وارد عمل شدند، در چنین شرایطی حضرت امام با سخنرانیهایی علیه این طرح، جهاد تبیین خودش را در آن زمان شروع کرد.
قائم مقام حزب موتلفه اسلامی افزود: امام سعی کرد رژیم را از این کار باز دارد، جهاد تبیین امام در رابطه با این طرح موجب شد، جمع زیادی از مردم در سراسر کشور نسبت به اقدام رژیم پهلوی آگاه شوند لذا حضرت امام را دستگیر کردند تا جلوی این جهاده تبیین را بگیرند و نگذارند امام نسبت به هویت و ماهیت ضد دینی و ضد اسلامی رژیم پهلوی اقدام کنند.
ترقی اضافه کرد: زمانی که مردم مطلع شدند شب امام را دستگیر کردهاند فردا صبح در سراسر کشور همه به خیابانها ریختند و در شهرهای مختلف به ویژه در تهران مردم کفنپوش آمدند و بازارهای تهران بسته شد و علما تحصن کردند و یک حرکت وسیعی که نتیجه افشاگری امام بود شکل گرفت.
وی تصریح کرد: رژیم شاه تصور میکرد که با سرکوب تظاهرکنندگان و معترضین به اقدام رژیم در دستگیری امام می تواند این قائله را به شکلی جمع کند، اما علیرغم اینکه جمع زیادی از مردم در قیام 15 خرداد به شهادت رسیدند، اما نه تنها مردم نترسیدند و عقب نشینی نکردند، بلکه پیش رفتند و ارسال انواع اقسام تلگراف ها از سطح کشور آنچنان فشار سیاسی وارد کرد که رژیم مجبور شد بعد از چند روز حضرت امام را آزاد کند.
قائم مقام حزب موتلفه اسلامی بیان کرد: بعد از آزادی حضرت امام باز هم بر سر صحبت های خود پافشاری کردند، این قطعه ای از تاریخ کشور ما است، به اضافه اینکه در روحانیت یک حرکت جدیدی را پدید آورد که منبعث از این حرکت امام بود. امام اثبات کردند که اسلام یک دین فردی نیست بلکه یک دین اجتماعی است که نسبت به سرنوشت کشور و جامعه، اهل نظر است، لذا تا آن زمان تقریباً خیلی ها تصورشان این بود که اسلام یک دین سیاسی نیست و به حکومت کار ندارد ولی با این اتفاق، حضرت امام دین را کاملاً سیاسی مطرح کردند.
ترقی گفت: این اقدام نشان داد که اسلام با هر حرکتی که به هویت دینی مردم آسیب بزند با آن مقابله می کنند، اسلام میتواند در مقابل این نگاه مسلمانان را بسیج کنند، قیام 15 خرداد در طول تاریخ بر اساس سخن حضرت امام، عزای همیشگی اعلام شد. اما تاکید امام بر این بود که در طول تاریخ حتماً به مبدا 15خرداد را و آنهایی که این حرکت را انجام دادند توجه کنند و نتیجهای که این حرکت ایجاد و زمینه سرنگونی رژیم را بعد از 15 سال فراهم کرد را حتما مورد دقت و توجه قرار بدهند.
وی تصریح کرد: البته در آن زمان انتقال و این نوع اطلاعات به صورت شبکه های مردمی صورت می گرفت مثلاً همین خبر دستگیری حضرت امام از قم به تهران در روابط کار توسط یکسری نیروهایی که جانفشان بودند در راه امام و انقلاب اسلامی خبر به تهران و شهرهای مختلف منتقل کردند. همه این نیروها به صورت تشکیلاتی را منعکس کردند. اقدام سریع و به موقع مردم در 15 خرداد هم خیلی مهم است، که این موضوع نتیجه همان آگاهی بخشی و در کشوراست که روشنگری امام پدید آورد.
انتهای پیام/282/.