دومین نشست پنجمین روز از چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر مربوط به فیلم سینمایی «کت چرمی» بهکارگردانی حسین میرزامحمدی و تهیهکنندگی کامران حجازی برگزار شد.
بهگزارش خبرنگار فرهنگی ، در نشست خبری فیلم سینمایی «کت چرمی»، حسین میرزامحمدی (کارگردان)، کامران حجازی (تهیهکننده)، سارا حاتمی (بازیگر)، مسعود هاشمی نژاد (نویسنده)، آرمان فیاض (مدیر فیلمبرداری) حضور دارند.
کامران حجازی تهیه کننده در ابتدا بیان کرد: ضمن همدردی با مردم عزیز ایران و مردم شریف خوی باید بگویم این تیم به نمایندگی از کل تیم سازنده کت چرمی در اینجا حضور دارند.
حسین میرزامحمدی کارگردان اثر نیز در سخنانی درباره دلیل ساخت این فیلم اظهار کرد: سال 99 من فیلم کوتاهی داشتم که موضوع آن به پسربچه های بدسرپرست و بی سرپرست می پرداخت و در ادامه مستند خارج از محدوده را ساختم رگه های کت چرمی از آنجا شکل گرفت. من با نویسنده سه فیلم کوتاه دیگر هم کار کردیم و ماحصل آنها به این کار بدل شد.
وی اضافه کرد: من در فیلم کوتاه هم که کار می کردم روایتگری و قصه گویی برایم مهم بود و تلاش داشتم تصویر را در درام مورد نظرم شکل دهم. نمی شود گفت ما به ازا ندارد و همه تحقیقات ما را در برمی گیرد.
وی درباره انتخاب جواد عزتی و اینکه چقدر نقش او از فیلم خورشید مجیدی گرفته شده است توضیح داد: زمانی که ما به چنین فیلمی پرداختیم یعنی سال 99 فیلم خورشید ساخته نشده بود و جواد عزتی گزینه اول ما بود.
هاشمی نژاد نویسنده در توضیحاتی از فیلم بیان کرد: تصمیم داشتیم قصه ای اجتماعی را برپایه عکس العمل ها بسازیم. عقیده من این است که فیلم درباره اندوه عیسی و مسائل اجتماعی است. باند مواد مخدر در فیلم بال هایی است که فیلم ما را کامل می کند وگرنه فیلم بیشتر درباره اندوه عیسی برای از دست دادن دخترش است. او قهرمان بزن بهادری نیست مثل خیلی از کلیشه ها بلکه قهرمانی مثل خیلی از افراد جامعه است که عمل قهرمانانه انجام می دهد.
وی درباره رسیدن به نقش گفت: ما در پیش تولید تمرین های مختلفی داشتیم تا باورپذیر نقش شکل بگیرد. به کمپ های ترک اعتیاد می رفتیم. پرس و جو کردیم و تحقیقات مختلفی داشتیم.
کارگردان درباره انتخاب بازیگران تصریح کرد: ما جلسات مختلفی با تهیه کننده و نویسنده برای بازیگران داشتیم. وقتی مشغول نگارش فیلمنامه بودیم ناخودآگاه برخی بازیگران را تصور کردیم و اکثر نقش ها را با همان انتخاب اول سراغشان رفتیم. جواد عزتی هم برای من فراتر از یک بازیگر است و مثل برادر کنار من بود خیلی در این مسیر کمک کرد.
هاشمی نژاد درباره الگوی سفر قهرمان در این فیلم اظهار کرد: قهرمان نوآر قهرمانی است که یا به دنبال عدالت است یا انتقام و در مسیر او موانعی هم وجود دارد که جزو ویژگی های ژانری چنین فیلم هایی است بنابراین داستان های فرعی فیلم هم جزو قواعد ژانر بود.
تهیه کننده در پاسخ به سوالی درباره شباهت جواد عزتی در این فیلم با کاراکتر مرد بازنده گفت: به نظرم هیچ شباهتی ندارند و متفاوت هستند. شاید فضای قصه شبیه باشد ولی آقای عزتی بسیار متفاوت است آنجا نقش مرد 60 ساله را دارد و اینجا 45 ساله است.
وی درباره اینکه این فیلم رپورتاژی برای بهزیستی شده بود گفت: دغدغه ما آسیب های اجتماعی و مردم است. ما از بهزیستی کمک نخواستیم و آنها هم کمک نکردند ولی هر موضوعی درباره جایی یا نهادی ساخته می شود دلیل نیست که آنها کمک کرده باشند.
حاتمی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره نقش خود گفت: آقای عزتی برای رسیدن به نقش خیلی به من کمک کرد.
حجازی در ادامه درباره نقش مبارز در فیلم عنوان کرد: من در پروژه مرد بازنده هم تلاش کردم در فیلمم چشم بیداری وجود داشته باشد که درنهایت ماجرا حل شود. من به فساد سیستماتیک اعتقاد ندارم. ما قصه را مطرح کردیم قهرمان مسأله را حل کرده و به سمت روشنی رفته است.
کارگردان درباره شباهت قهرمان فیلم با قهرمان های مسعود کیمیایی توضیح داد: کیمیایی بسیار استاد محترم است ولی من وامداری از او نداشتم فیلم های ایشان را دیدم ولی قهرمان ما با قهرمان هایی که آقای کیمیایی میسازند فاصله دارد.
کارگردان درباره شباهت اثر با مرد بازنده گفت: ایده این فیلم قبل از ساخت مرد بازنده شکل گرفت و من قبل از مرد بازنده با آقای حجازی گفتگو میکردم.
آرمان فیاض درباره همکاری با فیلم عنوان کرد: فیلمنامه را مطالعه کردم و به تدریج با کارگردان و کارهای او آشنا شدم. برای من چالش جالبی بودم چون تا به حال فیلمی به این اندازه روایتگر کار نکرده بودم. تمرکز فیلم در روایت بود و سخت است هم روایت کنید هم زیبا باشید و هم صاحب لحن بصری.
کارگردان در پاسخ به حضور مهدویان در فیلم عنوان کرد: روحیهای در پروژه ما وجود دارد که هرکسی که به تیم ما اضافه شد برای ما آوردهای داشت. مهدویان شاید زبان روایتگری و تصویری اش با فیلم من متفاوت باشد اما به شدت نکتههای درستی را در زمان فیلمبرداری و در مرحله تدوین به ما گفت. او سینما را میشناسد و من حتما میخواستم از کمکش استفاده کنم و در پست پروداکشن ایدههای خوبی داد.
مسعود هاشمینژاد درباره محافظه کاری فیلم و شباهت با کارهای مهدویان گفت: اینکه شباهتی با فیلم و آثار مهدویان دیده شود برای ما مسرت بخش است او ایستاده در غبار و ماجرای نیمروز یک و دو را ساخته است که در تاریخ سینما ماندگار است. با این حال به نظرم از حیث شباهت، کار ما با کارهای او متفاوت است. در مرد بازنده درام سیاسی است و اینجا سفر درونی و درون مایه اجتماعی است.
نشست خبری فیلم "چرا گریه نمیکنی؟"| محقق: نمیتوانیم سینما را تحریم کنیم/ به داماد پاسدار بودن افتخار میکنم فیلمنویسنده درباره استفاده از برخی از کلیشه ها گفت: ما پرهیز کردیم که روی برخی نکات مانور دهیم. هدف ما از برخی اتفاقات برانگیختن احساسات نبود و این حتی می تواند به نوعی ضدکلیشه هم باشد.
تهیه کننده درباره اینکه چالشی برای دریافت پروانه ساخت داشته است یا خیر گفت: پروسه پروانه ساخت ما طولانی شد چون موضوعات این چنینی دستخوش تغییرات می شود و شاید در چنین مواردی فیلمنامه اولیه را نتوان ساخت. پروسه ای که طی کردیم اما اینگونه نبود که از چیزی که می خواستیم صرف نظر کنیم. یک تعامل دو طرفه بین ما و شورای پروانه ساخت وجود داشت. اینکه بگوییم فیلمی برای دریافت پروانه ساخت چالش ندارد شاید درست نباشد اما مهم تعاملی است که بین گروه ما و شورا شکل گرفت و در نهایت فیلم ساخته شد.
تهیه کننده در پایان درباره حضور نیافتن برخی بازیگران در نشست های خبری تصریح کرد: اتفاقی اخیرا رخ داده که خوشایند نیست باید تلاش کنیم با خط کشی بین مردم و بازیگران باعث انشقاق نشویم ما تیم پربازیگری داشتیم و علاوه بر این همه ما به دموکراسی معتقدیم. علاوه بر اینها بازیگران ما سر پروژه های دیگری هم بوده اند و با همه این احوالات بوده است که بازیگران تصمیم گرفته اند که بیایند یا نیایند. بازیگران پروژه ما و همه کارها به سینما کمک کرده اند آنها باعث شدند ما فیلم بسازیم و به نظرم بین مردم و بازیگران خط کشی نکنیم.
انتهای پیام/